Vecka 22,dag 152 av 280

 Tiden går undan och nu är jag inne i vecka 22 (21+4). Jag har 128 dagar kvar till beräknad förlossning.Det däremot låter som en evighet.Men tiden rullar sakta men säkert på. Tur det.

Nu väger bebisen nästan ett halvt kilo, cirka 430 gram, är drygt 27 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan detta sker, ser huden lite skrynklig ut, men bebisen lägger på sig lite varje dag nu. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas stadigt

Redan nu finns tandanlag i käkarna och det dröjer inte så länge innan bebisen är född och så småningom får sina
första tänder.

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat och ökade (men inte blodblandade)
flytningar.

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling har gjorts som en allmän guide till hur din bebis växer.


Skrivet för Sverige
Godkänt av BabyCenters
medicinska rådgivare

Mina egna tankar: Har fått jobbiga tankar och känslor i kroppen. Minns att jag hade det under mina 2 första graviditeter. Men tyvärr spelar det ingen roll,för det är minst lika jobbigt nu som då. Känner bebben sparka massor och hellst vill h*n gärna jäklas med att sparka på blåsan. Så en bärbar potta är som sagt inte fel. Tröttheten hänger i än.Trodde det kunde bero på lågt hb,då jag hade det med min son. Men sist det kollades hade jag 128.Med sonen hade jag som lägst 87. Fick injektioner och hoppas verkligen på att få slippa detta denna gång. Enligt kinesiskakalendern blir det en flicka. Ska bli spännande och se om det verkligen stämmer. Stämmde när jag väntade min dotter och min son.

Kommentarer
Postat av: Kan Dee Drawings

Det finns ju oversize så både du och lilla magen får plats hihihi...

Men du är välkommen när du vill!



Ha det gott! Kan Dee

2010-01-14 @ 15:19:02
URL: http://kandeedrawings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0