Dag 208 av 280

Har tagit paus från vecko räkningen,men kände att det kanske kunde vara dags nu när jag går in i vecka 30 (29+4). Det är alltså 10 veckor kvar till det beräknade datumet. Men när man har vänner som är just nu på deras beräknade datum så känns mitt datum väldigt långt bort. Bara för att Casper och Haley kom tidigare,behöver ju inte det innebära att denna lilla krabat tänker komma ut tidigare. Men man kan ju alltid hoppas på det iaf. =)

Fostrets utveckling - gravid vecka 30 (29+4)



Bebisens lungor och matsmältningssytem är nu nästan färdigutvecklade. Ökningen i längd kan komma att sakta av (bebisen är ungefär 40 cm lång nu), men den kommer att lägga på sig vikt ända fram till födseln.

Bebisen fortsätter att blinka och kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän de är mellan sju och nio år gamla. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt om utrymmet. Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta.

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling har gjorts som en allmän guide till hur din bebis växer.

Skrivet för Sverige
Godkänt av BabyCenters medicinska rådgivare

Egna anteckningar. Är nu på dag 72,tiden rullar på och snart är det dags för mig att ta havandeledigt från jobbet.
Den 18 Mars gör jag min sista dag,sen blir det till att ta det lugnt och förbereda sig. Kliningen har lugnat ner sig och provet visade inget ovanligt. Låg precis normalt. Halsbrännan har tagit ny fart och nu brinner det för fullt. Foglossningen kommer och går,vissa dagar bättre än andra. Jobbigt att andas är det vill jag lova och mina 10 trappsteg känns som 100.Funderar starkt på att skaffa bäddsoffa. =) Känner mig så där lagom pysslig och vill bara greja här hemma. Minns att jag var sådan med dottern vissa dagar. Ena dagen kunde jag få för mig att rensa ur hela garderoben och andra dagen låg jag bara på soffan. Så är det precis just nu oxå. Precis som det ska vara. =) Har tyvärr inte tagit någon bild på magen i denna vecka. Men när kameran kommit till rätta ska jag ta mig en bild.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0